Frisörvärldens verklighet!

0kommentarer

Var inne på http://lindablom.se/ och såg denna videon.
Det är en hård värld nyutbildade frisörer går till mötes när dom inte kan ta sitt gesällbrev eftersom dom måste jobba 3000 timmar innan dom får ta sitt gesällbrev.
Det resulterar i jättedåliga löner för samma jobb som en med gesällbrev utför.
Och en fråga som dom även i reportaget tar upp är hur man ska kunna försörja sig.. Ja, dom har inget bra svar..



Jag själv är väldigt glad att jag kunde ta min gesäll i samband med skolan. Så när jag tog studenten hade jag även tagit mitt gesällbrev och kan därmed också få lön efter det.

Man ska verkligen tänka ut om man brinner för detta. För det är en lång och hård väg man måste gå och jobbiga villkor. Det utbildas för många frisörer och därför ändras saker och ting. Man kan säga att det idag tar 6 år att bli en färdigutbildad frisör. Det är på något sätt bra, men villkoren är på tok för hårda.

Tackar en än gång mig själv att jag tog tag i mitt liv och tog gesällen när jag kunde och hade chansen. Tack vare det har jag kunnat få de jobb jag vill ha och även kunna kräva betalt.

Kommentera

Publiceras ej